شماره هایی که نباید جواب داد و باعث هک کردن گوشی و یا حساب شما می شوند، کدام اند؟ آیا تا به حال شماره هی ناشناس و مشکوک با شما تماس گرفته اند؟
حق دارید که بعد از مشاهده این شماره ها رو تلفن همراه خود، دچار ترس و دلهره شوید. این تماس ها از سراسر دنیا می باشند، کشور هایی که شاید تا به حال به آن سفر نرکده باشید. گاهی اوقات ممکن است شماره هایی با شما تماس بگیرند و پس از چند ثانیه که وصل می کنید، قطع کنند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که اصلا به هیچ وجه وسوسه نشوید که با این شماره ها دوباره تماس بگیرید. سایت ایران سوشیال در این مقاله قصد دارد به طور کامل به بررسی این موضوع بپردازد.
کلاهبرداری های تلفنی چیست؟
مردم پول زیادی را به دلیل کلاهبرداری های تلفنی از دست می دهند. گاهی اوقات پس انداز زندگی آنها. کلاهبرداران راه های بی شماری را برای فریب دادن پول شما از طریق تلفن کشف کرده اند. در برخی از کلاهبرداری ها، آنها دوستانه و کمک کننده عمل می کنند. در برخی دیگر، آنها ممکن است شما را تهدید کنند یا بخواهند شما را بترسانند. یکی از مواردی که می توانید روی آن حساب کنید این است که یک کلاهبردار تلفنی سعی می کند پول یا اطلاعات شخصی شما را برای سرقت هویت به دست آورد. آن را به آنها ندهید.
انواع کلاهبرداری های تلفنی:
کلاهبرداری های سرمایه گذاری
کلاهبرداری های سرمایه گذاری نوید بازدهی بالا، بدون ریسک مالی را می دهند. از این اطلاعات برای گزارش و محافظت از سرمایه گذاری های خود استفاده کنید.
کلاهبرداری های قرعه کشی
کلاهبرداران جایزه سعی می کنند پول یا اطلاعات شخصی شما را از طریق قرعه کشی های جعلی، قرعه کشی یا سایر مسابقات بدست آورند. بسیاری ادعا می کنند که شما جایزه ای را برده اید اما برای دریافت آن باید مبلغی را پرداخت کنید. دیگران از شما می خواهند که اطلاعات شخصی را برای شرکت در یک “مسابقه” ارائه دهید. این کلاهبرداری ها ممکن است از طریق پست پستی، ایمیل، تماس تلفنی، تماس خودکار یا پیام متنی به شما برسد.
کلاهبرداری های خیریه
برخی از کلاهبرداران سازمانهای جعلی راهاندازی میکنند تا از سخاوت عمومی استفاده کنند. آنها به خصوص از مصیبت ها و بلایا سوء استفاده می کنند.
طرح های هرمی
طرحهای هرمی کلاهبرداری هایی هستند که به جریان دائمی شرکت کنندگان جدید برای ادامه کار نیاز دارند. آنها به عنوان برنامه های بازاریابی چند سطحی یا انواع دیگر مشاغل قانونی به بازار عرضه می شوند. آنها از “سرمایه گذاری” نیروهای جدید برای پرداخت “سود” به کسانی که مدت طولانی تری شرکت می کنند استفاده می کنند.
طرحهای هرمی زمانی از بین میروند که نتوانند به اندازه کافی شرکتکننده جدید برای پرداخت به سرمایهگذاران قبلی جذب کنند. این کلاهبرداری ها همیشه شکست می خورند.
در صورت مشاهده شماره هایی که نباید جواب داد، چه باید بکنم؟
- افراد مسن اغلب هدف کلاهبرداران هستند؛ بنابراین مهم است که از کلاهبرداری های تلفنی و نحوه رسیدگی به آنها آگاه باشید. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید:
- جزئیات شخصی را فاش نکنید هرگز اطلاعات شخصی یا مالی (مانند جزئیات حساب بانکی یا پین خود) را از طریق تلفن ارائه ندهید، حتی اگر تماس گیرنده ادعا می کند که از بانک شما است.
- قطع کن اگر احساس میکنید مورد آزار و اذیت یا ترس قرار گرفتهاید، یا اگر تماسگیرنده بدون اینکه به شما فرصتی برای صحبت کردن بدهد با شما صحبت میکند، تماس را قطع کنید. قطع کردن تلفن ممکن است بی ادبانه باشد، اما شما این حق را دارید که تحت فشار قرار نگیرید.
- به سازمان زنگ بزن اگر مطمئن نیستید که تماسگیرنده واقعی است، همیشه میتوانید با شرکت یا بانکی که ادعا میشود از آن تماس گرفتهاند تماس بگیرید. مطمئن شوید که شماره را خودتان پیدا کرده اید و از شماره ارائه شده توسط تماس گیرنده استفاده نکنید.
- عجله نکنید کلاهبرداران سعی می کنند شما را در ارائه اطلاعات شخصی خود عجله کنند. آنها ممکن است بگویند پیشنهاد محدودی دارند یا ادعا کنند که حساب بانکی شما در معرض خطر است اگر شما فوراً اطلاعات مورد نیاز را به آنها ندهید.
شماره هایی که نباید جواب داد را چگونه می توان تشخیص داد؟
معمولا شماره هایی که برای کلاهبرداری و یا هک گوشی شما، تماس می گیرند، بسیار عجیب و غریب هستند و هیچ شباهت هایی با شماره های اپراتور داخلی ما ندارد. اما لازم به ذکر است که گاهی اوقات کلاهبرداران با شماره های بسیار معمولی از اپراتور های داخلی تماس می گیرند که برای مقابله با آن ها موارد بسیاری را ذکر کردیم. لیستی از شماره هایی که نباید جواب داد در تصویر زیر آمده است.
نتیجه گیری
ما در این مقاله از مجله امنیتی ایران سوشیال قصد داشتیم تا با شماره هایی که نباید جواب داد بیشتر اشنا شوید. در ضمن راه های مقابله با شماره های نا شناس و کلاهبردارهای تلفنی را نیز برای شما شرح دادیم. این ها کمترین اقداماتی هستند که باید از جانب شما انجام بگیرند، و باقی ماجرا به دوش سرویسدهندگان است که وظیفه دارند تا از اطلاعات شما به خوبی پاسداری کنند. در صورت رضایت از ما، نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.